005 - Att använda rätt kanaler och att använda kanalerna på rätt sätt

När du bestämt dig för vilken målgrupp du och ditt företag ska fokusera på är det dags att välja kanaler. Men hur väljer man egentligen?

Det beror på målgruppen.

Är din målgrupp äldre personer, säg över 65 år, så kanske inte Facebook, Twitter och Instagram ska vara ditt förstahandsval. Är din målgrupp däremot ungdomar mellan 12 - 25 år så är sociala medier ett väldigt bra förstahandsval, undersökningen "Svenskarna och internet" från 2014 visar nämligen att ungefär 95 procent av svenskar mellan 12 - 25 år använder sociala medier. Det är egentligen inte så svårt att lista ut att Agda 87 år inte dagligen scrollar genom Facebook medan David 18 år nog faktiskt gör det, men det är ändå viktigt att vara medveten om.

Något som är ännu viktigare än att välja rätt kanaler är att använda kanalerna på rätt sätt. Med tanke på att vi hela tiden går mot ett mer internetbaserat samhälle ligger det nära till hands att fokusera sin marknadsföring till internet och sociala medier (t.ex. Facebook, Instagram, Twitter och YouTube). Traditionell marknadsföring som annonser i lokaltidningen bör istället fungera som inkastare till exempelvis företagets hemsida där kunden kan hitta mer information, om du inte riktar dig till Agda 87 förstås.

När kunden hittat till dina sociala medier gäller det att det finns något där som tilltalar besökaren. Har du en hemsida ska den vara snygg och lättillgänglig med matnyttig information och använder du Facebook förväntar sig dina följare att du ska uppdatera regelbundet, minst tre gånger i veckan, max tre inlägg per dag. En Facebooksida som ligger i träda gör med andra ord ingen nytta (att låta bli att uppdatera på två veckor som undertecknad gjort är alltså inte att rekommendera).

Att hålla koll på vilka kanaler man ska använda och hur man ska använda dem är svårt och det finns mycket mer att säga i ämnet än ovanstående ord. Behöver du hjälp med dina kanaler så kontakta mig gärna!


PS. Här hittar du hela undersökningen "Svenskarna och internet" från 2014: https://www.iis.se/docs/SOI2014.pdf

Kommentera gärna: